Mkt på schemat...

...har det varit nu ett tag! Har hållt på med diverse projekt i huset & trädgården. Gjutit "husnummer" och "namnskylt" som nu pryder vår trappa & är nedgrävd under vår brevlåda. Har fått en förfrågan om hur jag gjort dessa & tänkte förklara här i bloggen hur jag gått tillväga.

• först skickade jag iväg min man till byggmax för inhandling av finbetong

sen gick jag ut & rotade i våra förråd & fann där en röd hushållshink samt en större mosaikfoghink, dessa dög att dels blanda finbetongen i samt mosaikhinken blev en perfekt form att gjuta i tyckte jag då jag ville ha runda plattor denna gång. Sist jag gjorde husnummer i mitt tidigare hus använde jag mig av en godislåda som form.

• Sedan hällde jag upp lite lagom betong i den röda hinken och sen hällde jag på lite vatten, exakta mängder vet jag inte, tills det blir ung som mellan filmjölk & gröt i konsistensen. Sen är det bara att röra, röra & röra tills betongen löser sig. Kanske smidigt att ha en sån där visp på borrmaskin, men jag rörde med en stekspade! :) man tager vad man haver! & det funkade fint för mig.

• När konsistensen är bra nog hällde jag upp det i min form, i detta fall i mosaikhinken så att plattan blev ung 3-4 cm tjock, sen slog jag hinken några gånger i vår stentrapp för att eliminera luftbubblor i betongen.

• i mitt fall nu valde jag att dekorera min platta med svart glasmosaik, då väntade jag en liten stund så att inte mosaiken "dyker" i betongen innan jag dekorerade som jag ville ha det. Nu blev det 44 i mitten med en kant runt om. Tryck ner mosaiken ganska långt så att den inte lossnar sen när det torkat. Tyvärr gjorde en plutt det för mig!

• Sedan ska hela skapelsen placeras i en sopsäck el liknande för att hindra att betongen brinner för fort, finns risk för sprickor då samt att plattan blir väldigt skör

• Sedan är det bara att vänta! Exakt hur länge vet jag inte. Jag väntade nog 2-3 dagar innan jag knackade ut plattan ur hinken. Egentligen ska man spraya vatten på den några gånger under torktiden för att förlänga tiden med men det glömde jag den här gången. Jag får väl helt enkelt göra om mina om de inte klarar frost & kyla sen till vintern.

Nöjd med resultatet blev jag iaf!





Fick ju såklart mersmak när jag väl börjat & gjorde en "Adam, Josse & Pixskylt" som vi har på trappan.






Kommentarer
Postat av: Nathalie

Tack för det! :)

2010-09-28 @ 07:55:44
URL: http://www.mammalie.nu
Postat av: Josse

Att tillägga är väl kanske att betongen är sjukt billig! 40 kr för en säck. Och det räcker till måååånga plattor! :)



Natta: ja äntligen hann jag få en sek ledig för bloggen! Du vet ju hur det är! :) du som har 2 huliganer dessutom! :)

2010-09-28 @ 13:13:52
URL: http://mariajosefinececilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0